01mei

Jaarverslag 2019 Ombudsteam PvdA Leiderdorp

Wederom heeft het Ombudsteam PvdA Leiderdorp zijn toegevoegde waarde getoond in 2019. Het team stond klaar voor iedereen die hulp nodig had bij diverse individuele klachten of geschillen.

Door: de redactie

In het afgelopen jaar is er 31 keer een beroep gedaan op het Ombudsteam. Het betrof vooral informatie over schuldhulpverlening. Daarbij zijn zij doorverwezen naar de juiste informatiepunten voor al hun vragen. Denk bijvoorbeeld aan: “wanneer kom ik in aanmerking”, “waar moet ik mij melden” en “kan ik gebruik maken van de voedselbank”.

Daarnaast waren er ook diverse vragen over de aanvraag van zorg, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (bijzondere bijstand) en Persoonsgebonden budget (wijzigingen, aanvragen en beheer). Het feit dat Incluzio nog niet overal bekend is, speelde daarbij ook een rol. Daar ziet het team nu een verbetering in. Steeds meer mensen weten de juiste instanties te vinden.

Bijzondere geschillen
Naast het verwijzen naar de juiste informatiepunten, maakt het Ombudsteam ook het verschil in complexe zaken. Zo is er veel tijd gestoken in een jong gezin met een behoorlijk zwaar autistisch kindje. Zij dreigden o.a. hun Persoonsgebonden budget (PGB) kwijt te raken omdat het kindje niet op een school geplaatst kon worden. Het ombudsteam heeft dit in goede banen weten te leiden door de ouders en de met zorg belaste wethouder van Leiden in gesprek te laten komen. Met resultaat! Het kindje kreeg goede opvang waardoor de ouders de PGB behouden.

Daarnaast bemiddelde het Ombudsteam in twee gevallen van een autoschadeverzekering die niet uitgekeerd werden. Uiteindelijk is dit dankzij het team tot een goed einde gebracht.

Samenwerken in de regio
Het Leidse Ombudsteam kon rekenen op Leiderdorp. De komst van een nieuwe groep leden zorgde ervoor dat zij graag hoorden hoe het Ombudsteam PvdA Leiderdorp hun werk oppakte en hoe zij dit in Leiden kunnen voortzetten. Het Ombudsteam Leiden gaat inmiddels voortvarend te werk.

Ombudsteam PvdA Leiderdorp staat ook in nauw contact met de maatschappelijke organisatie Incluzio Leiderdorp. Vanuit beide kanten is samenwerking, informatie en hulp toegezegd om de Leiderdorpers in nood te helpen.

Het ombudsteam uit Gouda verzocht het team te bemiddelen in de plaatsing van een demente alleenstaande man in een verzorgingstehuis in omgeving Leiden/Leiderdorp. De verzorger van de man werkt namelijk in Leiden en had zo minder reistijd om op bezoek te gaan, ook wanneer de nood hoog was. Het ziekenhuis waar de man was opgenomen kon of wilde dat niet regelen. Dankzij de hulp van de ombudsteam is dit alsnog redelijk snel gelukt.

Al met al, met hulp van diverse deskundige leden en fractieleden heeft het Ombudsteam, Anita Dutour Geerlings en Jan Reijken, veel werk weten te verzetten. Het team staat klaar voor iedereen, ook voor niet-leden.

Sterk en Sociaal
Word nu lid!